Tips voor super gezonde smoothies

gezonde smoothie

Een smoothie is de allermakkelijkste manier om voldoende vitamientjes binnen te krijgen. Maar je kunt met onderstaande toevoegingen éxtra gezonde smoothies maken. Een klassieke smoothie die alleen fruit bevat, is namelijk vaak een bom van snelle suikers. Het gevolg: na een kortstondige energiepiek volgt geheid een dipje. Met de nodige extra ingrediënten zul je ervoor zorgen dat je smoothie een stukje gezonder wordt. Lees hier onze tips.

Voeg groenten toe

Maak jij je smoothies meestal alleen met fruit? Denk er dan eens aan om er groente aan toe te voegen! Verrijk je gezonde smoothie bijvoorbeeld met een handje spinazie of boerenkool. Dit is heerlijk in combinatie met mango. Pompoen is een lekkere combinatie met wortel en banaan. Door het toevoegen van groente wordt je smoothie ook minder zoet, en voeg je meer vezels toe. 

Spice it up

Met de nodige kruiden maak je van je gezonde smoothies echte smaakbommen, én worden ze nog extra gezond ook. Kaneel is bijvoorbeeld effectief om je suikerspiegel niet te hard te laten stijgen, en is daarmee een goede toevoeging aan smoothies die veel fruitsuikers bevatten. Met een lepel kurkuma maak je van je smoothie een echte ontstekingsremmer. Voeg wel een flinke snuf zwarte peper toe; op die manier wordt de kurkuma veel beter door je lichaam opgenomen. Ook lekker: een blokje gember!

Maak hem eiwitrijk

Maak van je gezonde smoothie een maaltijd of een goede hongerstopper door er voldoende eiwitten aan toe te voegen. Met een scoop erwten- of soja-eiwit bijvoorbeeld. Sojadrink is ook een goede keuze. Lekker met je favoriete bevroren fruit en een handje havermout! 

Noten, pitten en zaden

Zeker als de smoothie je ontbijt is of als je graag wat extra eiwitten wilt binnenkrijgen, is het slim om er noten, pitten of zaden aan toe te voegen. Met een paar lepels chiazaad of lijnzaad krijg je bijvoorbeeld ontzettend veel plantaardige omega 3 en vezels binnen. Goed voor je darmen én energie.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*