Ken je klant dankzij CDD

Customer Due Dilligence

Om te voorkomen dat financiële instellingen, maar ook andere bedrijven, zakendoen met criminele organisaties moeten de partijen waarmee een relatie wordt aangegaan zo goed mogelijk onder de loep worden genomen en gescreend. Hiervoor is het CDD of languit Customer Due Diligence

beleid in het leven geroepen dat de risico’s tegengaat dat een onderneming relaties aangaat met organisaties die de reputatie kunnen schaden.

Waarom een CDD check uitvoeren?

Voor een integere bedrijfsvoering is CDD eigenlijk onmisbaar. Er is een wet opgesteld waarin is vastgelegd dat bedrijven moeten weten met wie ze in zee gaan. Dit wordt ook wel KYC of ‘know your client’ genoemd, wat in het Nederlands ‘ken je klant’ betekent. Door een CDD check te laten uitvoeren voorkom je dat je hoge boetes krijgt van DNB, de Nederlandse Bank of de AFM, de Autoriteit Financiële Markten. Daarnaast geeft deze check zicht op de risico’s die je loopt zodat je die beter kunt beheren en helpt het je te voorkomen dat je klant geld witwast of zich bezighoudt met criminele zaken. Voorkom dat je organisatie wordt opgelicht en voer steeds een CDD check uit.

Hoe doe je dat, Customer Due Diligence?

Om je klant beter te leren kennen, kun je zelf de koe bij de horens pakken en een zoektocht ondernemen door referenties te vragen, een controle te doen bij de Kamer van Koophandel of op zoek te gaan naar eventuele eerdere opdrachtgevers of partners van je klant. Dat is natuurlijk een hele opdracht en kan veel tijd in beslag nemen. Je kunt CDD ook laten doorvoeren in het bedrijfsproces van je onderneming. Het warme water hoef je gelukkig niet meer uit te vinden want er bestaat geautomatiseerde software op de markt die onjuiste gegevens e.d. kan opsporen. Daarnaast bestaan er ook bedrijven die erin gespecialiseerd zijn om je hierbij te helpen. Een expert op het vlak van CDD die je helpt om geen relatie aan te gaan met een klant die schade kan berokkenen aan jouw bedrijf. Veilig en vertrouwd en het scheelt je een hoop tijd. Zeker wanneer je niet echt bekend bent met Customer Due Diligence.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*