Sport blessure beter voorkomen dan genezen

Sport blessure Hoogvliet

Steeds meer landgenoten bewegen en sporten méér. Dat is alleen maar positief. Meer bewegen verbetert zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid. Het heeft ook een positieve invloed op je lichaamsgewicht. Bewegen doet meer vet verbranden en makkelijker afvallen. Maar meer bewegen en sporten heeft ook een keerzijde. Hoe groter het aantal (recreatieve) sporters hoe meer sportblessures. Jaarlijks lopen bijna vier miljoen Nederlanders een of andere sportblessure op. Kamp je met een sportblessure, zoek je aangepaste begeleiding en woon je in de regio Hoogvliet? Dan kun je zeker terecht bij Sport blessure Hoogvliet.

Meerdere oorzaken

Sportblessures kennen meerdere oorzaken. Ze zijn vaak het gevolg van verkeerde bewegingen en van overbelasting zoals verrekkingen, spierscheuren, een ontwrichting of een breuk. Maar sportblessures hebben ook onderliggende oorzaken zoals een slechte conditie, overgewicht, geen of een te korte voorbereiding, een verkeerde lichaamshouding. Slechte materiaal of een zware en intensieve training vergroten ook je risico. Sporten met de grootste kans op (ernstige) blessures zijn voetbal, lopen, volleybal, hockey en gevechtssporten.

Vaak zware en dure gevolgen

Sportblessures hebben vaak zware en dure gevolgen. Denk aan ziekenhuisopnames, hoogtechnologische onderzoeken, gespecialiseerde behandelingen, het verbod om nog te sporten en aan blijvende schade aan botten, spieren en gewrichten. Vaak met arbeidsonbekwaamheid.

Verhelpen of voorkomen

Acute en chronische blessures vragen een andere behandeling. Bij acute kwetsuren is eerste zorg belangrijk. Sportblessures behandelen of voorkomen kun je door tussenkomst of begeleiding van de:

  • Sport- fysiotherapeut: behandelt begeleidt en adviseert
  • Sport podoloog: behandelt voetklachten en voetblessures en adviseert bij de keuze van goed schoeisel
  • Podotherapeut: verzorgt sportblessures als gevolg als gevolg van  stappen en lopen
  • Sportartsen: werken vaak preventief. Ze onderzoeken je mogelijkheden en geven tips om sportblessures te voorkomen.

Dit kun je zelf doen om sportblessures te voorkomen

  • Een goede opwarming verbetert je bloedsomloop
  • Zorg voor een goede conditieopbouw
  • Kies voor een gezonde eet- en levensstijl, voor tijdens en na het sporten
  • Gebruik een goede en aangepaste bescherming. Bespaar niet op schoeisel of andere materiaal
  • Laat je sportmedisch begeleiden en regelmatig onderzoeken

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*